Doručení zdarma při objednávce nad 999 Kč.

Doprava zdarma se nevztahuje na velkoobjemové zásilky.

Více o způsobech doručení
30 dní na vrácení od data doručení. Zjistěte, jak podat žádost o vrácení zboží
Většinu produktů odesíláme do 24 hodin.

Doba vyřízení objednávky se může lišit v závislosti na dostupnosti produktu a zvoleném způsobu doručení.

Zjistěte si podrobné informace
Nav switch

Zadejte hledané slovo a zobrazí se návrhy.

Brzdové třmeny

Brzdové třmeny - vyberte si správně s prodejnou Sportano 

Brzdové třmeny jsou klíčovou součástí brzdového systému jízdního kola. Jejich hlavní funkcí je vytvářet tlak na brzdové kotouče nebo ráfky kol, což vede k brzdění jízdního kola. V závislosti na typu kola, stylu jízdy a individuálních preferencích mohou být pro konkrétní použití vhodnější různé typy brzdových třmenů.

V obchodě Sportano najdete kvalitní brzdové třmeny renomovaných značek, jako jsou Shimano a ACCENT.

Typy třmenů na jízdních kolech: od tradičních po hydraulické 

Ve světě jízdních kol existuje široká škála brzdových třmenů, které vyhovují různým potřebám a technickým specifikacím. Brzdové třmeny jsou sice nenápadné, ale mají zásadní význam pro bezpečnost a brzdný účinek jízdního kola.

Tradiční třmeny, známé také jako špalíkové brzdy, fungují tak, že přitlačují gumové destičky přímo na ráfek kola. Mají jednoduchou konstrukci, snadno se obsluhují a servisují a jejich pořízení je obvykle levnější. Přestože v mnoha případech fungují dobře, mohou mít omezené brzdné schopnosti v obtížných podmínkách, jako je déšť nebo bláto.

Kotoučové brzdy jsou modernější alternativou, která se v posledních letech těší stále větší oblibě. Skládají se z kovového kotouče připevněného k náboji kola a třmenu s destičkami, které přiléhají ke kotouči. Existují dva hlavní druhy kotoučových brzd: mechanické a hydraulické.

Mechanické brzdy přenášejí pohyb z brzdové páky na třmen pomocí lanka. Jsou obecně jednodušší na výrobu a levnější než jejich hydraulické protějšky.

Hydraulické brzdy naproti tomu fungují na principu přenosu síly pomocí brzdové kapaliny v uzavřeném systému. Po stisknutí brzdové páky se kapalina protlačí potrubím, což vede k sevření brzdových destiček na brzdovém kotouči. Díky tomuto systému poskytují hydraulické brzdy lineárnější a silnější brzdnou sílu a vyžadují menší tlak na páku.

Konstrukce a součásti typického brzdového třmenu 

Brzdový třmen, bez ohledu na jeho typ, je složitá součástka složená z mnoha dílů. Srdcem třmenu jsou písty, které přitlačují destičky k ráfku nebo kotouči. U hydraulických brzd jsou pístky poháněny brzdovou kapalinou, zatímco u mechanických brzd se pohybují pomocí lanka.

Brzdové destičky jsou částí třmenu, která přímo přiléhá k ráfku nebo disku. Jsou vyrobeny ze speciálních materiálů s vysokou odolností proti opotřebení, jako jsou kovové směsi nebo organické kompozity. Brzdové destičky mají zásadní význam pro brzdný výkon a jejich opotřebení je třeba pravidelně kontrolovat.

Těleso svorky je hlavní konstrukce, která drží všechny součásti pohromadě. Mnoho těles svorek je vyrobeno z lehkých a pevných materiálů, jako je hliník.

Dalšími důležitými součástmi třmenu jsou hadice u hydraulických brzd a lanka u mechanických brzd. Ty přenášejí sílu z páky na pístky. Kromě toho je u hydraulických brzd nutné mít také nádržku s brzdovou kapalinou, která systém napájí.

Nezapomeňte na různé šrouby, upevňovací prvky a těsnění, které drží svorku pohromadě a zajišťují její těsnost, zejména u hydraulických systémů.

Použití a přizpůsobení upínačů různým typům jízdních kol 

Jízdní kolo jako vozidlo s různými způsoby použití a podobami vyžaduje speciálně vybrané brzdové třmeny, které odpovídají jízdním vlastnostem a podmínkám v terénu. Výběr správného brzdového třmenu není jen otázkou estetiky, ale především funkčnosti a bezpečnosti.

Městská kola, která se většinou používají na rovném a hladkém povrchu, jsou často vybavena tradičními špalíkovými brzdami. Ty se snadno ovládají, nevyžadují odbornou údržbu a jejich pořízení je obvykle levnější. Pro mnoho každodenních městských cyklistů jsou čelistní brzdy naprosto dostačující a poskytují účinné brzdění v typických městských podmínkách.

Jezdci na horských kolech se často setkávají s náročnějšími podmínkami v terénu, jako jsou prudké sjezdy, bláto, písek nebo kameny. V takových podmínkách je zapotřebí brzdit s vysokým výkonem a přesností. Z tohoto důvodu jsou horská kola obvykle vybavena kotoučovými brzdami, které nabízejí vynikající brzdný účinek a jsou odolnější vůči povětrnostním podmínkám. Mezi horskými cyklisty jsou oblíbené jak mechanické, tak hydraulické brzdy, ačkoli druhé jmenované jsou často upřednostňovány pro svou lepší modulaci a účinnost.

Silniční cyklisté se snaží minimalizovat hmotnost a odpor vzduchu. Pro ně je klíčové přesné a kontrolované brzdění. Mnoho silničních cyklistů volí speciálně navržené brzdové třmeny s nízkým profilem a lehkou konstrukcí. Kotoučové brzdy jsou mezi silničními cyklisty stále oblíbenější, zejména při závodech, kde může být přesné brzdění klíčem k úspěchu.

U šotolinových nebo trekingových kol, která jsou určena do různých podmínek od asfaltu po lehké terénní stezky, jsou kotoučové brzdy často standardem. Nabízejí všestrannost a účinnost potřebnou pro tento typ jízdy.

Konečný výběr brzdového třmenu závisí na řadě faktorů, jako je typ kola, styl jízdy a individuální preference cyklisty. Neexistuje univerzální řešení, ale pochopení použití a přizpůsobení třmenů pro různé typy kol je klíčem k maximálnímu pohodlí a bezpečnosti při jízdě.

Rozbalit popis Sbalit popis