Doručení zdarma při objednávce nad 999 Kč.

Doprava zdarma se nevztahuje na velkoobjemové zásilky.

Více o způsobech doručení
30 dní na vrácení od data doručení. Zjistěte, jak podat žádost o vrácení zboží
Většinu produktů odesíláme do 24 hodin.

Doba vyřízení objednávky se může lišit v závislosti na dostupnosti produktu a zvoleném způsobu doručení.

Zjistěte si podrobné informace
Nav switch

Zadejte hledané slovo a zobrazí se návrhy.

Rámy na kola

Rámy na kola - vyberte si ten správný v obchodě Sportano

Rám jízdního kola je základní konstrukce, na které spočívá celé jízdní kolo. Je to "kostra", ke které jsou připevněny všechny ostatní části kola, jako jsou kola, sedlo, řídítka nebo pohonný systém. Rám určuje základní vlastnosti jízdního kola, jako je jeho hmotnost, tuhost a pevnost. Správná konstrukce rámu je klíčem k jízdnímu komfortu a efektivitě, stejně jako k odolnosti vůči poškození v náročných podmínkách.

Materiály rámu: od oceli po uhlíková vlákna

Každý materiál používaný pro rámy jízdních kol má své specifické vlastnosti, které ovlivňují jízdní vlastnosti, výkon a životnost kola. Výběr materiálu je klíčovým faktorem, který určuje, jak bude kolo fungovat v různých podmínkách.

Ocel je klasický materiál, který se na rámy používá již od počátků výroby jízdních kol. Je známá svou pevností, pružností a schopností tlumit vibrace, což se projevuje v jízdním komfortu. Ocelové rámy jsou těžší než rámy vyrobené z modernějších materiálů, ale jejich výhodou je trvanlivost a snadná opravitelnost. Pro mnoho jezdců má ocelový rám také jedinečný, "zažitý" charakter.

Hliník se stal populárním při výrobě rámů jízdních kol v 80. a 90. letech 20. století. Hliníkové rámy jsou lehčí než ocelové, ale mají vynikající tuhost. Díky tomu jsou kola s hliníkovými rámy citlivější. Nevýhodou hliníku je, že je méně pružný než ocel, což může vést k tužší jízdě.

Karbonová vlákna jsou ve světě jízdních kol relativně novým materiálem, ale rychle si získala oblibu mezi cyklisty na silničních i horských kolech. Karbonová vlákna jsou extrémně lehká a tuhá, což znamená, že kola s karbonovým rámem nabízejí fenomenální výkon. Kromě toho mají karbonová vlákna schopnost tlumit vibrace, takže jízda je pohodlnější.

Geometrie rámu: vliv tvaru na jízdní vlastnosti

Geometrie rámu hraje klíčovou roli v tom, jak kolo reaguje na pohyby jezdce, a také v tom, jak se jezdec na kole cítí. Správný tvar a velikost rámu mají přímý vliv na pohodlí, ovladatelnost a celkový jízdní výkon.

Úhel hlavové trubky určuje, jak prudce se kolo dostává do zatáček. Díky ostřejšímu úhlu hlavy je kolo obratnější, ale méně stabilní ve vysokých rychlostech. Naopak plochý úhel hlavy zvyšuje stabilitu kola, ale snižuje jeho agilitu.

Rozvor ovlivňuje celkovou délku kola. Krátký rozvor vede k rychlé a hbité jízdě, zatímco delší rozvor zvyšuje stabilitu kola, zejména ve sjezdech.

Výška spodního držáku určuje těžiště kola. Nižší spodní držák zvyšuje stabilitu kola, ale zvyšuje riziko nárazu pedálů do země při jízdě po nerovném terénu.

Délka sedlové trubky a úhel sedlové trubky ovlivňují pozici jezdce při sezení. Tato poloha je rozhodující pro pohodlí jízdy a účinnost přenosu síly z nohou jezdce na kola.

Pochopení geometrie rámu je klíčové pro každého, kdo chce své kolo vyladit podle svých potřeb. Dobře navržený rám přizpůsobený individuálním požadavkům jezdce může výrazně zlepšit zážitek z jízdy.

Typy rámů: od silnice přes hory až po město

Rámy jízdních kol, stejně jako samotná kola, byly vyvinuty tak, aby vyhovovaly různým stylům jízdy a různým podmínkám, ve kterých se cyklista může ocitnout. Výběr správného typu rámu pro konkrétní použití má zásadní význam pro pohodlí, výkon a bezpečnost jízdy.

Silniční rámy jsou opravdovými skvosty mezi koly určenými pro hladké povrchy. Vyznačují se lehkým, aerodynamickým tvarem a agresivní geometrií, která minimalizuje odpor vzduchu a maximalizuje rychlost. Obvykle jsou vyrobeny z vysoce kvalitních materiálů, jako jsou karbonová vlákna nebo hliník, aby poskytovaly dostatečnou tuhost při co nejnižší hmotnosti. Pro mnoho silničních cyklistů je rám srdcem jejich stroje a jeho precizní konstrukce je zárukou sportovního výkonu.

Horské rámy jsou naopak konstrukce přizpůsobené náročnějšímu terénu. Jejich hlavními přednostmi jsou pevnost, tlumení nárazů a všestrannost. Mohou být vybaveny speciálními montážními body pro přední a zadní tlumiče. Materiály použité pro horské rámy musí být odolné proti nárazu, takže se zde často vyskytují ocelové, hliníkové a někdy i karbonové konstrukce. Jízda v terénu představuje pro horské rámy zcela jiné výzvy než rychlá jízda po rovině, proto je jejich konstrukce odlišná.

Městské rámy jsou naopak navrženy s ohledem na pohodlí a funkčnost. Často mají vzpřímenější geometrii, která podporuje pohodlnější pozici při jízdě. Mohou být vybaveny dalšími prvky, jako jsou nosiče, držáky košíků nebo blatníky. Materiály používané při výrobě městských rámů musí kombinovat pevnost s nízkou cenou, proto se zde často vyskytují ocelové konstrukce. Městská krajina je plná nečekaných problémů, od nerovných chodníků po obrubníky a železniční přejezdy, a správně navržený městský rám dokáže tyto problémy překonat.

Rozbalit popis Sbalit popis