Brzdové sady řady Sportano
Brzdy jsou jednou z nejdůležitějších součástí každého jízdního kola. Zajišťují nejen komfort jízdy, ale především bezpečnost cyklisty. V závislosti na typu kola, stylu jízdy a terénu, po kterém jezdíte, mají různé brzdové sady různé využití.
Ve Sportanu jsme se postarali o profesionální cyklistické díly, takže u nás najdete brzdové sady od značek jako SRAM a Shimano.
Sady předních brzd: konstrukce a použití
Ve světě cyklistiky hrají přední brzdy naprosto zásadní roli při zajišťování kontroly nad vozidlem a bezpečnosti uživatele. Když cyklista stiskne brzdovou rukojeť, reaguje jako první přední brzda, která přemění kinetickou energii na teplo a účinně zastaví kolo.
Použití a konstrukce předních brzd se může lišit v závislosti na typu kola. Cyklista jedoucí na horském kole po drsném, blátivém terénu bude potřebovat jinou brzdnou sílu než ten, kdo jezdí po rovných městských silnicích. Kotoučové brzdy, často používané na horských kolech, používají kovový kotouč přišroubovaný ke kolu a třmeny, které tento kotouč stlačují, aby kolo zastavily. Toto uspořádání je mimořádně účinné v obtížných podmínkách, kde by tradiční špalíkové brzdy nemusely fungovat kvůli blátu nebo vodě.
Pro městská a cestovní kola často postačují tradiční špalíkové brzdy. Fungují tak, že stlačují brzdové destičky na ráfku kola, čímž vytvářejí tření a zastavují kolo. Snadno se servisují a jejich pořízení je často levnější než pořízení kotoučových brzd.
Zadní brzdové soupravy: hlavní rozdíly a vlastnosti
Zatímco přední brzdy hrají hlavní roli při zastavování kola, zadní brzdy jsou zodpovědné spíše za kontrolu rychlosti a stabilizaci jízdy, zejména ve sjezdech. Je důležité, aby zadní brzdy dobře fungovaly, protože zajišťují rovnováhu a kontrolu, zejména když jsou přední brzdy velmi zatížené.
Dnešní kola mohou být vybavena buď kotoučovými, nebo špalíkovými brzdami, v závislosti na modelu a zamýšleném použití. Cyklista, který používá závodní kolo na silnici, pravděpodobně upřednostní lehké špalkové brzdy, které poskytují dostatečný brzdný účinek bez větší hmotnosti kotoučových brzd. Naproti tomu cyklista na horském kole ocení účinnost a spolehlivost zadních kotoučových brzd, které účinně fungují i v náročných podmínkách.
Jedním z klíčových aspektů, které odlišují zadní brzdy od předních, je jejich umístění a mechanismus ovládání. Je důležité, aby zadní brzdy byly správně vyvážené, aby se zabránilo zablokování kol a případnému smyku, zejména na kluzkém povrchu.
Materiály a technologie brzdových souprav
Když přemýšlíme o brzdách jízdního kola, obvykle se soustředíme na jejich funkci - zastavení kola. To, jak účinně a spolehlivě fungují, však do značné míry závisí na materiálech, z nichž jsou vyrobeny, a na technologii použité při jejich výrobě.
Hliník je jedním z nejběžnějších materiálů používaných při výrobě brzdových souprav. Proč? Protože je lehký, odolný a relativně levný. Hliník je zvláště častý při výrobě brzdových třmenů a rukojetí, protože je pevný a odolný proti korozi. Kromě toho je díky svým vlastnostem snadno tvarovatelný, což výrobcům umožňuje vytvářet přesné a účinné brzdové mechanismy.
Nezapomeňte však na karbonová vlákna - materiál, který se stal standardem ve světě špičkových závodních a horských kol. Karbonová vlákna nabízejí neuvěřitelnou tuhost při velmi nízké hmotnosti, takže jsou ideální volbou pro ty, kteří hledají každou příležitost, jak ušetřit gramy na svém vybavení.
Klíčovou roli hrají také moderní výrobní technologie. Technologie CNC (Computer Numerical Control) umožňují přesné řezání a obrábění složitých dílů s minimálními tolerancemi. To zajišťuje, že každá součást brzdové soupravy dokonale sedí, což zaručuje maximální výkon a spolehlivost.
Zmiňme také laserovou technologii, která se často používá k vytváření přesných zářezů v brzdových kotoučích. Tyto zářezy pomáhají rozvádět teplo při brzdění, což zabraňuje přehřívání brzd a zaručuje jejich stálý výkon.
Nakonec je třeba zmínit pryž a kompozity, které se používají při výrobě brzdových destiček. Správná volba materiálu pro brzdové destičky je klíčová, protože musí poskytovat vynikající tření, ale zároveň být odolné proti opotřebení a teplu.