Doručení zdarma při objednávce nad 999 Kč.

Doprava zdarma se nevztahuje na velkoobjemové zásilky.

Více o způsobech doručení
30 dní na vrácení od data doručení. Zjistěte, jak podat žádost o vrácení zboží
Většinu produktů odesíláme do 24 hodin.

Doba vyřízení objednávky se může lišit v závislosti na dostupnosti produktu a zvoleném způsobu doručení.

Zjistěte si podrobné informace
Nav switch

Zadejte hledané slovo a zobrazí se návrhy.

Špice na kola

Špice na kola - spolehlivé a kvalitní modely v obchodě Sportano

Špice, často podceňovaná součást jízdního kola, hrají klíčovou roli v konstrukci kola. Slouží jako most mezi ráfkem a nábojem, přenášejí zatížení během jízdy a zajišťují stabilitu a pevnost kola. Umožňují jízdnímu kolu udržet hmotnost jezdce, tlumit nerovnosti terénu a přenášet energii při šlapání.

Konstrukce a funkce paprsku: jak funguje a jak se liší od ostatních součástí kola? 

Paprsek je jednou z nejdůležitějších součástí kola jízdního kola. Jeho základní konstrukce se zdá být jednoduchá - obvykle se jedná o pevnou kovovou tyč, která spojuje střed kola, tzv. náboj, s ráfkem. To, co se na první pohled může zdát jako pouhá ocelová tyč, však ve skutečnosti plní mnoho složitých funkcí. Paprsky rozkládají zatížení na celé kolo a umožňují mu nést váhu cyklisty a dalšího nákladu, například zavazadel. Společně vytvářejí síť, která umožňuje kolu udržet si svůj tvar i při velkém zatížení.

Když kolo narazí na nerovnosti na silnici, většinu nárazů pohltí paprsky. Díky pružnosti a pevnosti paprsků se kolo dokáže ohnout a vrátit do původního tvaru, aniž by se deformovalo nebo poškodilo. Na rozdíl od jiných částí kola, jako je náboj nebo ráfek, fungují paprsky jako dynamické součásti, které se neustále přizpůsobují podmínkám terénu, po němž se kolo pohybuje.

Typy paprsků jízdních kol

Špice jsou klíčovou součástí každého jízdního kola a hrají důležitou roli při zajišťování stability, pevnosti a tuhosti kola. Výběr správného typu paprsků závisí na použití kola, stylu jízdy a individuálních preferencích jezdce. Díky rozmanitosti modelů, které jsou na trhu k dispozici, si každý nadšenec do dvou kol může najít ideální řešení pro sebe.

Rovné paprsky, známé také jako "přímý rozchod", jsou nejtradičnějším a nejběžnějším typem paprsků. Vyznačují se stejnou tloušťkou po celé délce. Jejich výroba je poměrně jednoduchá, což se projevuje v jejich nižší ceně ve srovnání s jinými typy. Nabízejí robustnost a pevnost, ale jsou těžší než některé pokročilejší typy.

Ramena lopatek se vyznačují zvláštním zploštělým tvarem ve střední části. Tato jedinečná konstrukce je navržena tak, aby zvyšovala aerodynamiku kola, a je proto oblíbenou volbou u silničních a dráhových jezdců, kteří hledají každou příležitost ke zvýšení rychlosti.

Řezané paprsky jsou ty, které mají proměnlivou tloušťku - na koncích jsou silnější a uprostřed tenčí. Tato konstrukce poskytuje dokonalou kombinaci lehkosti a pevnosti, a proto je oblíbená u horských i silničních cyklistů.

Za zmínku stojí také špice s oválným profilem nebo špice s proměnlivým průřezem. Ty se používají méně často, ale v určitých specializovaných aplikacích mohou přinášet specifické výhody, jako je lepší pružnost nebo zvýšená tuhost kola.

Bez ohledu na typ paprsku je důležité před výběrem důkladně porozumět svým potřebám a použití kola. Správný výběr paprsků významně ovlivní kvalitu jízdy, pohodlí a výkon vašeho kola.

Materiály a výrobní technologie: nerezová ocel, hliník a uhlíková vlákna

Výběr materiálu paprsků má velký význam pro celkový výkon a životnost kola. Nerezová ocel je nejčastěji používaným materiálem pro paprsky díky své pevnosti, odolnosti proti korozi a relativně nízké ceně. Ocelové špice nabízejí dobrou kombinaci pevnosti a pružnosti, takže jsou ideální pro většinu aplikací na jízdních kolech.

Na druhou stranu je hliník lehčí než ocel a často se používá u špičkových paprsků, zejména u závodních kol, kde záleží na každém gramu. Ačkoli hliníková ramena mohou být méně pevná než jejich ocelové protějšky, jejich lehkost a odolnost proti korozi z nich činí atraktivní volbu pro mnoho jezdců.

Uhlíková vlákna jsou dalším materiálem, který si získává stále větší oblibu při výrobě mopedů. Díky své výjimečné tuhosti při nízké hmotnosti se karbonová vlákna často používají u špičkových závodních kol. Avšak kvůli vysoké ceně a složitým výrobním postupům jsou špice z uhlíkových vláken méně rozšířené než špice z hliníku nebo oceli.

Moderní výrobní technologie vyvinuly pokročilé metody zpracování a obrábění těchto materiálů, které jezdcům umožňují široký výběr paprsků podle jejich individuálních potřeb a stylu jízdy.

Rozbalit popis Sbalit popis