Karbonové nebo hliníkové kolo? Výhody a nevýhody obou typů rámů jízdních kol

Sylwia Stwora-Petela 05.04.2023 ( 14.06.2023 )

Výběr materiálu rámu jízdního kola je jedním z klíčových faktorů při nákupu jednokolky. Kdysi dominantní ocel ustoupila karbonovým vláknům a hliníku. Každý z těchto materiálů má své výhody a nevýhody a konečný výběr závisí na prioritách cyklisty, tj. co od rámu očekává z hlediska hmotnosti, odolnosti, výkonnostních vlastností nebo v neposlední řadě na dostupném rozpočtu. Karbonové nebo hliníkové kolo? Pokusíme se vám pomoci se správným rozhodnutím.

Jízdní kolo s karbonovým rámem – výhody a nevýhody

Jednou z událostí, která zpopularizovala používání karbonových vláken ve světě cyklistiky, bylo vítězství Lance Armstronga na Tour de France v roce 1999 na karbonovém kole Trek 5500 OCLV. Rám tohoto jednokolky byl v té době nejlehčím vyráběným modelem na světě – vážil pouhých 912 g. 

Hlavní výhodou karbonu je, že jej lze tvarovat a ladit podle individuálních potřeb při zachování dostatečné tuhosti, pohodlí a aerodynamické účinnosti a nízké hmotnosti vybavení. Používá se především u MTB a silničních kol. Karbonová vlákna však mají i své nevýhody – vysokou cenu a větší náchylnost k poškození při nehodách ve srovnání s jinými materiály. 

Výhody uhlíku

Karbonový rám jízdního kola je vyroben z vrstev uhlíkových vláken (připomínají propletené listy), které jsou obaleny epoxidovou pryskyřicí. Poté, co jsou jednotlivé vrstvy rámu ručně sestaveny, jsou umístěny do kovové formy a zahřívány pod tlakem, dokud se vrstvy nespojí. Poté se celek obrousí. Skládáním vrstev pod zvoleným úhlem získá rám různé vlastnosti. Kromě toho se díky struktuře přenáší zatížení u uhlíkových vláken na jednu stranu, a nikoli v každém směru jako u kovů, takže stačí nastavit určitý úhel, aby se dosáhlo tuhosti v jednom místě a pružnosti v jiném. Kromě rámů se z uhlíkových vláken vyrábějí i další součásti jízdních kol, například sedlovky, můstky, řídítka, ráfky, kola atd.

Největší výhodou rámů z uhlíkových vláken je, že jsou lehké, přitom pevné a pružné a dobře tlumí nárazy. Při jízdě skvěle odevzdává energii, takže můžete točit rychleji, aniž byste museli obětovat pohodlí, což oceníte při zdolávání náročných tras v horách. Karbonové kolo také pohltí většinu vibrací z cest, horských stezek a jiných nerovných povrchů. Pozitivní je, že karbonové rámy lze libovolně tvarovat (i do velmi složitých aerodynamických tvarů), což umožňuje jejich uspořádání podle konkrétních požadavků kola a stylu jízdy, pro který jsou určeny, při zachování vhodného poměru hmotnosti, tuhosti, jízdního komfortu a aerodynamické účinnosti. Za zmínku stojí, že karbonové rámy mají poměrně tuhou konstrukci, což usnadňuje řízení kola. Kromě toho lze na kole s karbonovým rámem jezdit mnoho hodin nebo v náročném terénu při zachování vysokého výkonu a vynaložení většího úsilí na šlapání, aniž by byla nadměrně pociťována hmotnost kola. K výhodám karbonových kol se přidává i odolnost vůči korozi, což oceníte, pokud často jezdíte v nepříznivých povětrnostních podmínkách.

Nevýhody uhlíku

Jednou z hlavních nevýhod karbonového rámu je, že není levnou volbou, zejména pokud jste profesionální cyklista nebo závodíte v závodech a potřebujete špičkový karbonový rám. Pak se částka vynaložená na karbonové kolo může vyšplhat až na pětimístnou částku.

Hlavní nevýhodou karbonového rámu je, že je náchylný k opotřebení a poškození v důsledku nehody nebo bodového nárazu. Je poměrně snadné jej rozdrtit nebo poškodit, např. v oblasti rychloupínáků. Pro snížení rizika poškození se často používají kovové chrániče, například na nejzranitelnějších částech kola. Nárazy mohou vést také k mikropoškození vnitřní strany rámových trubek, které jsou pouhým okem neviditelné, ale mohou způsobit například zlomení rámu. Proto vždy po nehodě nebo nárazu kola např. na vozovku nebo tvrdý povrch odevzdejte kolo do servisu, kde pomocí specializovaného zařízení mohou odborníci odhalit vnitřní poškození. Poškozený karbonový rám je navíc obtížné opravit, například kvůli relativně nízké dostupnosti dílů a příslušenství, takže může být nutné vyměnit celý rám.

Na straně nevýhod rámu jízdního kola nebo jiných karbonových komponentů je třeba zmínit také nemožnost vystružování nebo závitování za účelem zašroubování komponentů (např. to vyžaduje doplnění rámu o ložiska nebo nutnost použití kovové vložky, což zvyšuje hmotnost jízdního kola). 

Je třeba dodat, že vlákno nerovná se vlákno, a zatímco rám kola u špičkového závodního modelu od špičkové značky bude vyroben na vysoké úrovni a bude nabízet vynikající výkon v poměru k hmotnosti, totéž nelze říci o karbonovém kole nižší třídy vyrobeném z levného typu uhlíkových vláken. Ani při použití podobných výrobních postupů nebude takové kolo nabízet odpovídající výkonnostní charakteristiky. Nejlepší karbonová kola na světě nabízejí vynikající výkon, protože konstruktéři strávili tisíce hodin optimalizací způsobu použití tohoto typu suroviny.

Hliníkové kolo – výhody a nevýhody

Hliníkové rámy nabízejí dobrý poměr nízké hmotnosti a vysoké tuhosti a jsou cenově dostupné, ale je třeba mít na paměti, že přesné vlastnosti se liší v závislosti na typu kola a použité kovové slitině. Při výrobě jednokol se používají hlavně hliníkové slitiny 6061 a 7005. Hliníkové rámy se nejčastěji vyskytují u kol nižší a střední cenové kategorie, ale stejně tak jsou oblíbené i u dražších silničních nebo MTB rámů, u kterých je důležitý co nejlepší výkon. 

Výhody hliníkového rámu jízdního kola

 Jednou z výhod hliníku je, že umožňuje poměrně snadnou manipulaci s tvarem trubek, které tak získají různé vlastnosti. Hliníkové trubky se nejčastěji spojují, aby se zajistila tuhost a pevnost ve vybraných oblastech a aby se ušetřila hmotnost tam, kde tyto vlastnosti nejsou nutné. Jinak řečeno, díky spojování jsou trubky na koncích tlustší, protože tam je větší namáhání a spojení s jinými trubkami (např. spodní držák), zatímco uprostřed jsou tenčí, aby se snížila hmotnost. Velký rozdíl je také v tom, kolikrát je trubka ohnutá. Hliníkové rámy jsou kompaktnější, mají vysokou hustotu a váží více než karbonové rámy, a proto poskytují stabilnější jízdu.

Hliníkové rámy bývají méně náchylné k nehodám nebo náhodnému poškození než karbonové rámy, proto se vyskytují hlavně na horských kolech a také na silničních kolech jezdců, kteří chtějí dobrý výkon, ale mají omezený rozpočet. Hliník není tak křehký jako karbon a v případě poškození se obvykle nejprve ohne nebo zlomí, takže můžete snadno vyměnit poškozenou část místo celého rámu.

Nevýhody hliníkového rámu jízdního kola

Hliníkové rámy byly dříve považovány za nepohodlné, protože byly velmi tuhé a neabsorbovaly nárazy, ale díky použití moderního vývoje ve výrobě rámů zaručují vysokou kvalitu jízdy. Pokročilé techniky hydroformování a svařování vytvářejí složité tvary, které pomáhají dát konkrétní části rámu ten správný charakter, včetně nízké hmotnosti, vysoké pevnosti a jízdního komfortu. Mnoho nejnovějších hliníkových rámů má také aerodynamické vlastnosti.

Ovládání jízdního kola s hliníkovým rámem může být poměrně náročné, zejména při dlouhé jízdě nebo v náročném terénu. Hmotnost rámu zvyšuje množství práce, kterou musíte vynaložit na jeho ovládání. Další nevýhodou je, že kola s hliníkovým rámem neposkytují tak dobré tlumení nárazů jako karbonové modely, takže jízdu v nerovném terénu pocítíte silněji. Dalším problémem hliníkových kol je jejich náchylnost k povětrnostním vlivům. Složení materiálů, z nichž se hliník vyrábí, jsou především kovy a ty mají tu vlastnost, že reagují s vodou a vytvářejí rez.

Co třeba kolo s ocelovým rámem?

Před rokem 2000 a popularizací karbonových rámů byla tradičním materiálem pro výrobu rámů jízdních kol ocel. V současnosti se tento materiál používá hlavně k výrobě jízdních kol, u nichž je hmotnost v poměru k odolnosti méně důležitá (např. cestovní, trailová nebo horská kola), nebo pro jezdce neobvyklých rozměrů. Trubky ocelových rámů jsou obvykle spojeny na tupo, aby se co nejvíce snížila hmotnost. Moderní rámy jízdních kol vyrobené z oceli nabízejí širokou škálu tvarů trubek, které však nejsou tak dokonalé jako rámy vyrobené z karbonu nebo hliníku. 

Na straně výhod ocelového rámu jízdního kola jsou:

  • trvanlivost a menší náchylnost k opotřebení a poškození;
  • možnost použití trubek s menším průměrem a tenčími stěnami při zachování dobré tuhosti a 
  • snadná opravitelnost
  • pohodlí při jízdě díky vlastnostem tlumení nárazů.

Nevýhody ocelového rámu?

  • relativně vysoká hmotnost;
  • vyšší výrobní náklady než u hliníkových modelů;
  • levná ocel je náchylná ke korozi.
  • Koroze, pokud není řádně ošetřena – u nerezové oceli je nutný antikorozní nátěr.

Který rám jízdního kola je lepší karbonový nebo hliníkový?

Konečné řešení otázky související s výběrem materiálu rámu jízdního kola závisí především na vašem stylu a intenzitě jízdy, zkušenostech nebo rozpočtu. Pokud chcete kolo, které je lehké, vysoce obratné, jezdí rychle, pohybuje se bez dodatečné hmotnosti a s menší námahou, pak pro vás bude optimální volbou kolo s karbonovým rámem. Také pokud uvažujete o profesionální silniční cyklistice nebo MTB, pak byste měli sáhnout po karbonové verzi. Pokud potřebujete kolo pro rekreační jízdu, každodenní dojíždění do práce/školy nebo stabilní kolo pro přepravu těžších předmětů (např. dětské sedačky, nákupu, pracovního vybavení atd.) – pak je nejlepší volbou kolo s hliníkovým rámem a lepší výbavou. 

https://www.youtube.com/watch?v=vcOKfTnRIIIPokud hledáte osvědčená silniční, MTB, gravel, crossová, městská nebo trekingová kola z kvalitních materiálů od nejlepších světových výrobců: Cipollini, EcoBike, HIMO, Hudora, Kellys, Kettler, Orbea, Pinarello, PUKY, Ridley, Romet, Tern sau Woom, podívejte se na Sportano.cz. Široká nabídka dámských, pánských a dětských kol s karbonovými a hliníkovými rámy vám umožní vybrat si model na míru vašim individuálním potřebám a úrovni znalostí.

Polecane produkty