Obsah:
Do města, do hor, na rychlou silnici nebo na běžky? Seznamte se s různými typy kol a jejich určením a vyberte si kolo, které je pro vás to pravé.
Při rozhodování o koupi kola hledáme odpověď na základní otázku: jaké kolo pro mě bude nejlepší? Stačí, aby byl pohodlný, měl originální design a vešel se do rozpočtu? Tyto faktory jsou důležité, ale jízdní kolo musí být především funkční, tj. kompatibilní s účelem, ke kterému bude používáno. Musíme si určit, zda na něm budeme jezdit rekreačně, závodně nebo zda ho potřebujeme jako dopravní prostředek do práce či do školy. Důležité je také vědět, jak často ho budete používat – příležitostně, na víkendové výlety, sezónně nebo celoročně. Dalším důležitým aspektem při výběru správného typu kola je typ povrchu, po kterém budeme převážně jezdit – městské ulice, horské stezky, silnice, štěrk atd. Tyto faktory se promítají do otázek, jako je materiál konstrukce (např. karbon nebo hliník), třída příslušenství (hnací ústrojí, tlumiče, brzdy atd.) nebo použité technologie a konstrukční řešení. Znáte-li odpovědi na výše uvedené otázky, můžete přesně nastavit typ kola a užít si pohodlnou jízdu nebo postupné rekordy a stání na nejvyšším stupni vítězů.
Horské kolo se hodí jak na náročné stoupání plné překážek v horách, tak na šotolinu, lesní cesty i městské ulice. Lze jej používat pro rekreační jízdu, příležitostné výlety mimo město, závodění v XC závodech, každodenní dojíždění do kanceláře/školy/univerzity i náročné výlety s dalšími zavazadly v brašnách. Vyniká horské kolo:
rám z odolného hliníku (dražší a pokročilejší modely používají karbon) s geometrií, která umožňuje jízdu ve vzpřímené nebo sportovnější poloze,
Široké pneumatiky (50-70 mm) s agresivním dezénem s dobrou přilnavostí na různých površích,
kola ve velikosti 27,5 nebo 29″, pro mladé a menší osoby 26″
jeden nebo dva tlumiče s dlouhým zdvihem (80-100 cm u nenáročných modelů nebo až 140 cm u trailových zařízení pro náročnější terén).
hydraulické nebo lanové kotoučové brzdy,
Pohon 3x, 2x nebo 1x (u závodních modelů) s lehkým převodem,
hmotnost od 9 do 15 kg,
lze namontovat nosiče, blatníky, osvětlení a stojan.
Horská kola zahrnují klasická MTB kola, závodní XC kola, sjezdy, prudká stoupání a sjezdy, endura, traily připravené na dlouhé horské výpravy a freeridové modely pro náročnější jezdce.
Klasické víceúčelové horské kolo pro každodenní jízdu po asfaltu i rekreační výlety mimo město. Geometrie rámu umožňuje jízdu ve vzpřímené poloze a snížená horní rámová trubka zvyšuje diagonálu (vzdálenost mezi zemí a středem horní rámové trubky). Kola ATB mají obvykle mimo jiné 26 nebo 28″ kola, rovná řídítka a jeden tlumič (nebo žádný).
Určeno pro agresivní a rychlou jízdu na technicky obtížných a náročných tratích, obvykle se používá pro XC závody. Mezi vlastnosti patří: přední tlumič 100-120 mm, tuhý zadní rám a 27″ nebo 29″ kola.
Kolo enduro projde testem v technicky náročných sjezdech plných překážek a při skocích. Na palubě tohoto modelu najdete snížený rám, tlumič se zdvihem 130-180 mm a nastavitelnou sedlovku.
Náročné, rychlé sjezdy a pořádný adrenalin jsou hlavním účelem sjezdového kola. Sjezdová kola se vyznačují robustním rámem, celoodpružením se zdvihem až 200 mm, pneumatikami o šířce nad 3″, sníženou sedlovkou a rámem a vzduchovou pružinou v přední vidlici.
Tento typ horského kola, známý také jako „trail bike“, je velmi univerzální – používá se pro jízdu z kopce i do kopce nebo pro horskou turistiku. Má zdvih 120-150 mm, sloupek s kapkou, 29″ kola (nebo 27″+ se širšími plášti) a sníženou sedlovku.
Freeridové horské kolo pro drsnou jízdu z kopce se trochu podobá modelu DH. Obvykle je těžký (váží až 20 kg), vybavený 26″ koly, zadní přehazovačkou a jedním předním kotoučem a tlumičem se zdvihem 180-230 mm).
Určeno pro každodenní jízdu po městě a lehkou cykloturistiku (krátké a střední vzdálenosti bez zavazadel) na různých typech povrchů. Krosové kolo se podobá trekingovému modelu, ale bez rozsáhlé přídavné výbavy. Má 28″ kola s pneumatikami o šířce 38-44 mm, tlumič se zdvihem 50-65 mm a geometrii rámu vhodnou pro jízdu v pohodlné, prakticky vzpřímené poloze. Naproti tomu fitness kolo má rovná řídítka, pevnou vidlici a sedlovku, geometrii rámu vhodnou pro sportovní, ale pohodlnou jízdní pozici, 28″ kola s pneumatikami o šířce 35-40 mm a kotoučové brzdy.
Tento model je určen pro jízdu po silnici (asfaltu) rychlostí až 50 km/h. Charakteristickými znaky silničního kola, jinak známého jako cyklokrosové nebo závodní kolo, jsou :
úzká kola (23-28 mm) s hladkým 28″ běhounem,
zakřivená řídítka, tzv. ovčí kůže, která umožňují zaujmout aerodynamickou polohu a překonávat dlouhé vzdálenosti,
dvě přehazovačky s dvojitými klikami,
Řídítka zabudovaná do brzd, což umožňuje řadit a brzdit, aniž byste museli sundat ruce z řídítek,
Tvrdé převody pro rychlou jízdu,
jednostranné brzdy,
lehký hliníkový nebo karbonový rám.
Silniční kola se dělí na vytrvalostní a sportovní modely, známé také jako závodní (např. pro triatlonisty). Ty první umožňují zaujmout plynulejší a pohodlnější polohu, která je vhodná pro delší jízdy. Sportovní modely mají tuhý rám, supertenké pláště, tvrdé převody a geometrii rámu, která umožňuje velmi aerodynamickou polohu. Existují také treková kola pro jízdu na speciálně upravených vnitřních tratích, která nemají přehazovačky ani brzdy.
V nabídce sportovního obchodu Sportano.pl najdete široký výběr kvalitních silničních kol od předních výrobců cyklistického vybavení, jako jsou Cipollini, Orbea nebo Ridley.
Podobá se silničnímu kolu, ale liší se od něj šířkou plášťů a zároveň má vlastnosti horského a krosového kola. Je vhodný do terénu, na asfalt, lesní cesty a stezky s překážkami. Šotolinové kolo často používají profesionální silniční cyklisté během zimní přípravy. Čím je tento typ kola výjimečný:
Široké pláště s dezénem 35-45 mm a možnost volby 50 mm širokých verzí pro náročný terén nebo 23-28 mm širokých silničních modelů pro dlouhé jízdy po asfaltu,
přední tlumič nebo kompletní odpružení,
Řídítka typu Lamb,
Pevná vidlice z hliníku, karbonu nebo japonské oceli Cro-Mo,
kotoučové brzdy,
dva koše na láhve,
Možnost instalace křídla, nosiče a brašen.
Jedná se o typická městská kola, která jsou ideální i pro dojíždění do práce v elegantním oblečení. Geometrie rámu, tzv. holanďan, umožňuje zaujmout pohodlný, vzpřímený postoj a košík/taška na řídítkách umožňuje převážet batoh, tašku nebo nákup. Městské kolo je vybaveno 26″ nebo 28″ koly, zadní přehazovačkou ukrytou v náboji zadního kola, plným ochranným krytem řetězu, blatníky, širokým a pohodlným sedlem, předním a zadním světlem, zvonkem a stojanem.
Určeno pro jízdu na dlouhé vzdálenosti po asfaltu, štěrku, lesních a polních cestách nebo zpevněném povrchu. Jsou ideálním dopravním prostředkem pro každodenní dojíždění do práce i výlety mimo město. Jaké vlastnosti má trekingové kolo:
Geometrie rámu umožňuje jízdu v mírném náklonu,
přední tlumič s možností redukce nárazů,
polstrovaná sedlovka,
kotoučové brzdy,
Kola velikosti 28″,
klesající horní rámová trubka pro pohodlnější nasedání a sesedání,
je plně vybaven blatníky, předními a zadními světly, nosičem, stupačkami a možností montáže brašen.
Elektrokolo je typ jízdního kola s motorem namontovaným v náboji předního nebo zadního kola nebo na klice, který pomáhá při šlapání, a s baterií o výkonu až 250 wattů (požadavek EU), která je namontována na rámu nebo na nosiči. Elektrokolo funguje pouze při šlapání a při maximální rychlosti 25 km/h. Nejčastěji se setkáváme s elektrokoly s lithium-iontovou baterií a dojezdem od 30 do dokonce 195 km (např. model Tern GSD S10 Cargo Lina), v závislosti na stylu jízdy, terénu, uživatelských parametrech, povětrnostních podmínkách. Doba plného nabití je 2-6 h.
Orbea, Ridley, Ecobike, HIMO, Tern nebo Lovelec jsou přední výrobci elektrokol, kteří používají inovativní řešení zvyšující komfort jízdy, např. ovládací panel s automatickým zapínáním osvětlení (např. Ecobike LX 14Ah) nebo port sběrnice CAN sloužící k nabíjení, diagnostice systému nebo připojení prodlužovače dojezdu (např. Orbea Vibe H30 EQ).