Obsah:
Sharp Wheel je typ jízdního kola, které se vyznačuje jednoduchou konstrukcí a vzhledem, díky čemuž je vhodné nejen pro jízdu po městě. Vyznačuje se nedostatkem převodů a v kopcovitém terénu může být poměrně náročný. Zjistěte, jak přestavět kolo na lopatkové a jaký druh jízdy s ním můžete provozovat.
Na první pohled připomíná jízdní kolo s ostrými koly jednopřevodník, tj. model s jednou rychlostí (bez přehazovaček, nábojových převodů nebo jiných způsobů řazení). Kolo Sharpie má pouze jeden převodový poměr (jedno kolečko na klice a jedno kolečko na zadním náboji) a jízda na něm vyžaduje neustálé šlapání, a to i při sjíždění. To vše je způsobeno řetězem spojujícím kliky a zadní náboj, který způsobuje nekonzistentní pohyb zadního kola a pedálů. Kolo Sharp Wheel nemá díly, které se nacházejí u klasických modelů a které jsou zodpovědné za efektivní a hladké řazení, jako jsou kazety, přehazovačky nebo přesmykače.
Naučit se jezdit na takovém kole, zejména zpočátku, může být obtížné kvůli neustálému šlapání, které znemožňuje bezpečný pohyb v různých podmínkách. Brzdění je obtížné také kvůli absenci brzdy. Pro snížení rychlosti je nutné šlapat pomaleji, takže se otáčky zadního kola sníží. Začátečníkům se doporučuje, aby z bezpečnostních důvodů používali alespoň jednu brzdu. To vám umožní naučit se správnou techniku jízdy na takovém kole, ale buďte opatrní – přílišné používání brzdy může způsobit nehodu. Nezapomeňte, že v Polsku je nutné jezdit s alespoň jednou brzdou na kole.
Problémy může způsobit i držení těla jezdce a efektivní nastupování a vystupování. Důvodem je použití pedálů s nosy nebo speciálních západek (SPD nebo podobné) na kole.
Kola s ostrými koly připomínají svými rovnými liniemi rámu silniční kola značek Orbea nebo Ridley, která najdete v prodejně Sportano. Nejvíce se však tento typ kola liší v převodech a způsobu jízdy.
Ne každému bude tento způsob jízdy nebo fungování kola vyhovovat. Správná technika a trénink jsou zásadní, protože jízda na ostrém kole může být v mnoha oblastech obtížná, zejména pro začátečníky. Zde jsou uvedeny hlavní výhody a nevýhody čelního kola.
Výhody ostrého kola
Nízká hmotnost – kolo je výrazně lehčí díky absenci některých dílů (přehazovačky, velkého počtu řetězových kol, řídítek nebo příslušenství). Je však třeba vzít v úvahu, že v dnešní době se navrhují kola, která i přes velké množství komponentů zůstávají lehčí než ostré kolo. Vše závisí na typu a modelu konkrétní jednokolky.
Robustní a efektivnější provoz – menší počet dílů vede k vyšší efektivitě, protože se kolo často nerozbíjí. Přenos síly z pedálů na zadní kolo navíc umožňuje efektivnější jízdu, protože řetěz zůstává tuhý a neprochází mechanismem zadní přehazovačky.
Návyk na šlapání – navzdory zdání tento návyk zlepšuje sílu a kondici, protože musíte silně šlapat, aby se kolo rozjelo.
Určeno pro rovinatý terén – pro milovníky městské jízdy po rovině bude vhodné ostré kolo.
Nevýhody ostrého kola
Potřebná technika a dovednosti – rozhodně je třeba k první jízdě na ostruhovém kole přistupovat velmi opatrně a je třeba hodně trénovat, abyste si zvykli na způsob pohybu na tomto kole.
Omezená rychlost a brzdění – rychlost jízdy skutečně závisí na síle šlapání cyklisty a pomalé brzdění ne vždy funguje. Nouzové brzdění je nejen nebezpečné, ale také obtížné.
Kopce a nepříznivé počasí – ostré kolo funguje mnohem lépe na rovném terénu a deštivé dny mohou způsobit, že kolo bude nestabilní, a dokonce může při jízdě prokluzovat.
Typ pedálů – používání nánožníků nebo SPD může být zpočátku nepohodlné a způsobovat nestabilitu nohou.
Jízda na lopatkovém kole vyžaduje hodně cviku a správnou techniku, což má vliv na bezpečnost a pohodlí. Stojí však za vyzkoušení, protože tento typ kola může poskytnout vynikající rychlost a výkon, stejně jako zlepšit kondici a posílit svaly.
Jak jsme již zmínili, jízda na ostruhovém kole může být problematická kvůli absenci brzd a možnosti zastavit pouze pohybem pedálů, kdy se snažíte šlapat mírně dozadu. Ostruhové kolo najde uplatnění na rovných místech s dobrým stavem vozovky. Horské nebo městské stezky s mnoha stoupáními mohou být náročné. V těchto místech musíte šlapat mnohem rychleji a silněji a při sjezdech je lepší sundat nohu z pedálů. Při jízdě používejte nohy a tělo a vyvažujte svou polohu na kole, abyste vytvořili dodatečný odpor a zvýšili nebo snížili rychlost.
Počasí má na jízdu velký vliv, protože zatáčení nebo brzdění v dešti nebo na mokré vozovce může být obtížné. Za deště je kolo nestabilní, proto je lepší ho používat za příznivého počasí.
Abyste mohli jezdit na ostrém kole, musíte mít správné vybavení a příslušenství, například cyklistickou helmu nebo boty. Ve Sportanu najdete profesionální cyklistickou obuv značek DMT, Shimano, Giro a POC. Přilba zase zajišťuje bezpečnost a chrání před možným poraněním hlavy při pádu. Při hledání vhodného modelu se vyplatí věnovat pozornost značkám jako UVEX, CASCO, Lazer, Roces, Oakley, POC nebo Alpinestars, které zaručují pohodlné nošení, nízkou hmotnost, správnou cirkulaci vzduchu a systém nastavení velikosti.
Konstrukce kola s ostrými koly není složitá a většinu dílů lze snadno sehnat v obchodech s jízdními koly. Při přestavbě jednokolky je třeba zvážit několik věcí.
Vyplatí se zvolit dlouhé vodorovné háky a trubky, které umožňují posunutí kola a napnutí řetězu. Rovné a tvarované trubky vedoucí od ojnice k zadním hákům vypadají lépe. Ocel je naopak nejběžnějším materiálem pro konstrukci a díly se obvykle spojují spojkou (široký válec nebo prstenec pro spojení dílů) nebo tradičními svary.
Kola tohoto typu kola jsou namontována na kolejovém náboji, kde jsou osy opatřeny závitem s maticemi. Na pravé straně je však umístěno jedno ozubené kolo.
Pro ostré kolo se hodí náboj flip flop, který má na každé straně ozubená kola – na jedné straně je volné kolo a na druhé ostré kolo.
Pneumatiky na kolo je dobré vybírat podle rámu a vidlice. Pneumatiky jsou obvykle mnohem širší. Vše závisí na modelu vašeho kola, zejména pokud se rozhodnete postavit si kolo od základu. Vhodné by byly pneumatiky o průměru 25 mm, což je standardní rozměr. Určitě věnujte pozornost trvanlivosti výrobku a odolnosti proti propíchnutí. Pneumatiky by také měly mít hladký nebo stopový dezén.
V našem sportovním obchodě Sportano.cz máme širokou nabídku cyklistických produktů – od konkrétních modelů až po helmy a doplňky, které zajišťují bezpečnost a pohodlí na silnici. Zákaznický servis vám pomůže vybrat správnou výbavu a odpovídající příslušenství, aby každá jízda byla nejen příjemná, ale také plně bezpečná.